1. Beperk jezelf niet tot een ISP
Als je bijvoorbeeld van KPN op Ziggo overstapt, kun je geneigd zijn om je nieuwe Ziggo e-mailadres te gaan gebruiken. Dat is prima, maar wat gebeurt er als je besluit om weer op een andere internet service provider (ISP) over te stappen? Dan zit je weer met hetzelfde gedoe.
Gebruik in plaats daarvan een web-gebaseerde e-maildienst die je altijd kunt houden en blijven benaderen, ongeacht wie je internetdienst aanbiedt. Dus Gmail,Outlook.com, Yahoo, of een vergelijkbare aanbieder.
2. Zorg voor enige overlap
Zeg niet meteen je oude dienst op zodra je een nieuw Gmail-account of wat dan ook hebt aangemaakt. Geef jezelf indien mogelijk een maand de tijd om de berichten die nog op je oude account binnenkomen te lezen, terwijl je aan het nieuwe account aan het wennen bent.
3. Spam je vrienden en familie
Nou ja, “op de hoogte brengen” is misschien een betere uitdrukking. Stuur een e-mail naar iedereen in je adresboek waarin je laat weten dat je een nieuw e-mailadres hebt. Vraag of ze het oude adres willen verwijderen en het nieuwe opslaan.
4. Verander het antwoord-adres in je oude account
Tijdens die overlappingsmaand zal je ongetwijfeld e-mails die op je oude adres binnenkomen beantwoorden. Afhankelijk van de dienst en/of e-mailclient die je gebruikt, kun je mogelijk het “antwoord”-adres in de instellingen aanpassen. Verander dat in je nieuwe e-mailadres; wanneer iemand dan een mail beantwoordt, zal het automatisch naar je nieuwe adres gaan.
5. Stel automatisch doorsturen in
Laat, als je oude ISP het toestaat, alle e-mail van je oude account automatisch doorsturen naar je nieuwe adres. Op die manier hoef je je oude account niet te blijven controleren, maar krijg je wel alle berichten die erop binnenkomen. Een ander voordeel van het hele “overlap”-plan.
6. Update online accounts en mailinglijsten
Dit kost misschien de meeste moeite, maar je zult je e-mailadres handmatig moeten updaten op Amazon, iTunes, je bank, enzovoorts. Gebruik die overlappingsmaand om berichten van je verschillende accounts en geautomatiseerde e-maillijsten bij te houden, zodat je kunt zien waar je nog moet inloggen om je e-mailadres aan te passen.